عفونت کلیه

عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه (پیلونفریت) نوعی عفونت مجاری ادراری است که به طور کلی از مجرای ادرار یا مثانه شروع شده و به یک یا هر دو کلیه منتقل می‌شود.

عفونت کلیه نیاز به مراقبت‌های سریع پزشکی دارد. اگر این عفونت به درستی درمان نشود، می‌تواند به کلیه ‌های ما آسیب برساند یا در اثر آن، باکتری به جریان خونمان سرایت کرده و باعث ایجاد عفونتی شود که زندگی ما را تهدید کند.

درمان عفونت کلیه که معمولاً شامل آنتی بیوتیک است، ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشد.

علائم عفونت کلیه چیست ؟

علائم و نشانه‌های عفونت کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد شکم
  • لرز
  • درد پشت، پهلو یا کشاله ران
  • چرک یا خون در ادرار
  • اجبار شدید و مداوم برای دفع ادرار
  • سوزش یا درد هنگام دفع ادرار
  • بوی بد ادرار
  • رنگ غیر شفاف ادرار

علت عفونت کلیه

عفونت کلیه معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها از طریق لوله‌هایی که ادرار را حمل می‌کنند وارد ادرار شده و شروع به تکثیر می‌کنند. باکتری‌های ناشی از عفونت‌های قسمت‌های دیگر بدن هم ممکن است از طریق جریان خون وارد کلیه‌ها شوند. عفونت کلیه از این مسیر غیرمعمول نیست و ممکن است اتفاق بیفتد. برای مثال در صورتی که شما از مفصل مصنوعی یا دریچه مصنوعی قلب استفاده می‌کنید و آنها عفونت کرده باشند ممکن است این عفونت از طریق جریان خون وارد کلیه شود. به ندرت، عفونت کلیه پس از عمل جراحی کلیه ایجاد می‌شود.

پیشگیری از عفونت کلیه

• در صورت نیاز ادرار کنید : نگه داشتن ادرار یکی از بزرگترین عوامل ایجاد عفونت دستگاه ادراری می‌باشد
  • نوشیدن مایعات، مخصوصاً آب باعث میشود باکتری ها هنگام ادار از بدن خارج شود.
  • تخلیه مثانه بعد از مقاربت
  • عدم استفاده اسپری‌های خوشبوکننده در ناحیه تناسلی زنان می‌تواند از عفونت کلیه جلوگیری کند
  • شست‌ و شوی خود بعد از ادرار

درمان عفونت کلیه

برای بررسی و ارزیابی به یک متخصص کلیه (نفرولوژیست) یا جراح کلیه (اورولوژیست) مراجعه کنید.

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید